دانلود اپلیکیشن اندروید

آموزش و پرورش فارس میزبان سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی شد

مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت : باید در آموزش و پرورش چرخش های تحول آفرینی صورت گیرد و لازم است خانواده ها و شرکای آموزش و پرورش و در راس همه آنها برنامه ریزان و مدیران آموزش و پرورش باید در نگاه ، نگرش و درک خود از آموزش و پرورش تغییر ایجاد کنند .


به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، دکتر علی عسکر نجفی در جمع روسای آموزش و پرورش سراسر استان در شیراز گفت :  مدرسه محوری راهکاری است که می تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس  این کار به دست مدیران توانمند است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به مشکلاتی که گربیان آموزش و پرورش را گرفته اند گفت : اینکه مشکلات آموزش و پرورش 70 سال است پا برجاست در این راستا  یک تحلیل و نظری است که بنا بر آن باید  نقش خود را در حل مشکلات آموزش و پرورش از نقش یک مدیر آموزشی یا پرورشی به نقش یک رهبر آموزشی و پرورشی  تغییر دهیم .

نجفی  انگیزه بخشی به تیم برای رسیدن به هدف را مهمترین وجهی دانست که  یک رهبر آموزشی و پرورشی باید در دستور کار خود قرار دهد و گفت  : مهمترین نقشی که یک رهبر می تواند داشته باشد برای اینکه  پرسنل ، همکاران و تیمش  را برای رسیدن به هدف تهییج و تشویق کند انگیزه دادن  است .

وی  افزود : یکی از دلایل باقی ماندن مشکلات آموزش و پرورش  بی انگیزگی های است که امروز در بدنه آموزش و پرورش با آن مواجه ایم و اکنون این سوال مطرح است  آیا ما توانسته ایم شراکایمان را به خوبی در کنار خود قرار دهیم ؟ که پاسخ منفی است .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به این سوال که شرکای آموزش و پرورش چه کسانی هستند گفت : یک بخش ، بخش حاکمیتی است که تمام دستگاه های اجرایی باید به آموزش و پرورش در بدنه حاکمیت کمک کنند تا به هدفش برسد.

نجفی خانواده ها را مهمترین شریک آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت : قطعا بدون حضور خانواده ها به هیچ عنوان به هدف نمی رسیم و آیا امروز آن چنان که باید و شاید خانواده ها در کنار آموزش و پرورش ایفای نقش می کنند ،  چند درصد خانواده ها در فرآیندهای نظام تعلیم و تربیت احساس مسئولیت و مشارکت می کنند 

وی  با تاکید بر نقش  رسانه ها و نهادهای فرهنگی  که متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند افزود : آیا رسانه ها و نهادهای فرهنگی که متولیان نظام  تعلیم و تربیت هستند آن چنان که باید و شاید پای کار هستند ؟ از طرف دیگر  بخش غیردولتی و خصوصی هم مسئولند .

 

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد : در نظام تعلیم و تربیت و در وزارت آموزش و پرورش در تحقق این موضوع در پای کار کشیدن شرکای تعلیم و تربیت باید بپذیریم چندان توفیقی نداشتیم و اگر بخواهیم مشکلاتمان به حداقل برسد باید زمینه های حضور آنها را فراهم کنیم .

نجفی در ادامه بر ضرورت تمرکززدایی در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت :  نظام متمرکزی که به اکراه تفویض اختیار و مسئولیت ها را واگذار می کند برآیند تمام اقداماتی که انجام داده این شده که  نظام  متسلط ، خشک و مقاوم در برابر تحولات باشد لذا مدرسه محوری راهکاری است که می تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس  این کار به دست مدیران توانمند است.

وی با بیان اینکه ما در نظام تعلیم و تربیت مشتری مدار عمل نمی کنیم افزود : اگر قرار باشد اقدامات و فعالیت های ما نهایتا منجر به رضایت عمومی شود و تربیت  نسل کارآمدی را رقم بزند باید مطابق با ذوق و سلیقه مشتری های خود برنامه ها را تدوین کنیم .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود : امروز با  بررسی ها و پژوهش های به عمل آمده ثابت شده که  از اول ابتدایی تا دیپلم بیش از 12 هزار ساعت وقت  صرف دانش آموزان می شود اما آن چنان که باید و شاید و آن چه که باید باشد حق مطلب این است  که بیش از 8 هزار ساعت به این  حضور نیاز نداریم .

نجفی افزود : وقتی این 12 هزار ساعت قالبش معطوف به برنامه های آموزشی باشد و برنامه های درسی و علوم ، در واقع از حوزه های تربیت غافل می شویم و این ها همه باعث شده با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنیم که بیش از چند دهه گریبان آموزش و پرورش را رها نکرده است .

وی  با اشاره به لزوم تغییر و تحول در آموزش و پرورش گفت : باید در آموزش و پرورش چرخش های تحول آفرینی صورت گیرد و  لازم است خانواده ها و شرکای آموزش و پرورش  و در راس همه آنها برنامه ریزان و مدیران آموزش و پرورش و شماها که متولی و سکان دار نظام تعلیم و تربیت هستید باید در نگاه ، نگرش و درک خود  از آموزش و پرورش تغییر ایجاد کنید .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در تربیت نسل کنونی باید به خلاقیت دانش آموزان نیز توجه کرد تا بتوانند  با بهره گیری ازهمه ظرفیت‌های موجود، از خلاقیت خود برای ساختن آینده‌ای روشن برای کشور استفاده کنند.

نجفی با تاکید بر اجرای برنامه ها منطبق بر سند تحول بنیادین به عنوان اصلی ترین و محوری ترین برنامه وزارت آموزش و پرورش گفت : باید به طبق این سند  تربیت چند ساحتی ، چند بعدی دانش آموزان توجه ویژه شود .

وی  با تاکید بر تقویت روحیه همکاری وتعاون وکارگروهی گفت : امروز توسعه خلاقیت وافزایش انگیزه در کنار توسعه روحیه هم نوع دوستی ومسوولیت پذیری در قبال جامعه مورد توجه قرار دارد و خوشبختانه همه افراد اجرایی به اصول اخلاقی و خرد جمعی پایبندند و به تکریم ارباب رجوع اعتقاد دارند و  تا لحظه آخری که باید انجام وظیفه کنند با قوت کار خودشان را بدون اشاره به حواشی کار را پیش می برند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود  : آموزش و پرورش فارس  به خود می بالد که امروز جزو آموزش و پرورش های برتر کشور است و این به خاطر نگاه خوب شما روسا و  نگرش زیبا و اقدامات مؤثر شما در حوزه کاریتان است که توانسته اید تیم های خوبی را در کنارتان بچینید البته این نیاز به  بازنگری دارد  چرا که در جاهایی ضعف هایی وجود دارد خلل هایی وجود دارد که باید جبران کرد و در کنار هم قرار گرفت.

نجفی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش ابتدایی انشاءالله در پایان سال تحصیلی  میزبان سومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی هستیم  گفت :  این واژه هویت باید واژه ی شوق برانگیزی برای شما باشد و یک ظرف بسیار مهمی که ما هر کاری می کنیم باید برای شکل گیری هویت در دانش آموزان انجام بشود.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به هویت ایرانی و اسلامی گفت : امروز این هویت مورد تهاجم است و دشمنان   از چند جهت تلاش می کنند هویت ایرانی اسلامی بچه های ما را از آنان سلب کنند و آنها را تهی و خالی کنند لذا باید آن  را تقویت کنیم و در شکل گیری هویت ایرانی و اسلامی نقش داشته باشیم .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه هیچ نهادی مثل آموزش و پرورش در هویت بخشی به فرزندان این مرز و بوم نمی تواند دخالت مؤثرداشته باشد گفت: برهمین اساس بر تلاش برای بالا بردن جذب پیش دبستانی تاکید داریم چراکه مهمترین دوره برای شکل گیری شخصیت بچه ها این دوره است لذا لازم است  ادارات مناطق و شهرستانها تلاشی وافر داشته باشند همانگونه که  ما نیز در استان تلاشهایی را برای کاهش پراکندگی در این حوزه و  کمتر کردن مراجع تصمیم گیری در پیش دبستانی را آغاز کرده ایم.

نجفی  با اشاره به اینکه در راستای کاهش مراجع تصمیم گیری در حوزه پیش دبستانی  در  شورای آموزش و پرورش استان  طرح موضوع نموده ایم گفت: این مسئله در دستور کار شورای آموزش و پرورش استان قرار گرفته است و رای خوبی هم گرفته ایم اما اجرایی شدن آن منوط به اظهار نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری می باشد که منتظر اظهار نظر این دوستان هستیم.

وی اظهار امیدواری نمود: اظهار نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری بتواند اختلافی را که بین آموزش و پرورش و بهزیستی وجود دارد پایان داده و این فرصت را فراهم نماید تا آموزش و پرورش که اصلی ترین و شایسته ترین نهاد  و مرجع برای اتخاذ تصمیم در حوزه پیش دبستانی است. به عنوان مرجع یگانه صادر کننده مجوزها، نظارتها، برنامه ها و محتواها  در این حوزه برنامه ریزی نماید و فعالیت نماید.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس یادآور شد: این تصمیم شورای آموزش و پرورش می تواند باعث شود سندی بیرون آید که مورد وفاق همه در کشور باشد و همه بتوانند از نتایج مفید آن استفاده کنند ، همچنین تاکید مان این است که  از امروز با تعامل با حوزه معاونت آموزش ابتدایی استان این مبحث به عنوان یک برنامه استراتژیک در دستور کار ادارات مناطق و شهرستانها قرار گرفته  و برنامه ریزی های لازم در این حوزه صورت پذیرد تا بتوانیم این بحث را به خوبی پیش ببریم.

نجفی در خصوص بحث انسداد مبادی بی سوادی نیز گفت: این بحث  هم در ارتباط با حوزه سواد آموزی و هم در ارتباط با حوزه  آموزش ابتدایی می باشد که تا کنون  کارهای بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته و امیدواریم  با عنایتی که استاندار محترم دارند این قضیه نیز با جدیت پیگیری شده و اعتبارات لازم در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم با قوت این بحث را پیش ببریم .

وی  با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد گفت: باید این مساله مورد توجه قرار گیرد و حتما با قدرت و قوت در این خصوص تلاش کنیم تا به حداقل برسد که این هدف نیازمند تعامل ، همکاری و همت  بیشتر شما عزیزان است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر لزوم جلوگیری از تکرار پایه گفت: اگر نرخ تکرار پایه در استان بالا برود  اقتصاد خانواده ها و کشور متحمل خسارت ها  و زیان های بسیاری خواهد شد  لذا علی زغم اقداماتی که طی سالهای گذشته صورت  همچنان انتظار داریم  کمیته لازم در مناطق و شهرستانها تشکیل شده و برنامه ها و  اقدامات فوریتی در دستور کار قرار گیرد چرا که لطمه جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وخانواده ها وارد می سازد.

نجفی با تاکید بر لزوم توجه جدی به پویش سیل مهربانی و همت و تلاش و نگاه مهربانانه به این قضیه گفت : همیشه فارس در این موضوعات پیش قدم بوده و امیدواریم  کمک های مالی خوبی برای عزیزانمان در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان  جمع اوری شود.

وی با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر هوشیاری مسئولین آموزش و پرورش در زمینه تلاش دشمن برای استفاده از این نهاد و تربیت سرباز برای خود در قالب  اجرای سند 2030 گفت:  این سند به هیچ عنوان در آموزش و پرورش راه ندارد و آنچه ما به عنوان راهکار به دنبال آن هستیم، سند تحول بنیادین است که اجرای آن مورد تاکید رهبری و خواسته همه مسئولین در نظام تعلیم و تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ضمن اشاره به ارتقاء رتبه سوادآموزی فارس در سطح کشور و رسیدن به جایگاه اول کشوری گفت: سالم ترین حوزه مالی سواد آموزی در حوزه کشور مربوط به فارس است و این خود  مرهون تلاش همه کارشناسان و نیز رؤسای ادارات و تمامی نهادها و ارگان‌هایی است که به نوعی با سوادآموزی همکاری داشته‌اند

نجفی با بیان اینکه هم اکنون در استان 600 پروژه فعال ساخت و ساز داریم  گفت : بیش از 130 میلیارد تومان خیرین مدرسه ساز استان متعهد شده اند برای آموزش و پرورش مدرسه بسازند و اینها همه حاصل  هماهنگی ها و پی گیری های آموزش و پرورش و نوسازی مدارس با  مجمع خیرین بوده است .

وی با تاکید بر جشنواره خیرین و فرهنگ سازی در این مورد و لزوم تعمیم این روحیه گفت : امروز  خیرین مدرسه یار در کنار مدرسه ساز کمک شایانی هستند  که با کمک های کوچک نوشت افزارها ، پوشاک ، تجهیزات مدارس آب سرد کن ، کولر ، بخاری و حتی با حمایت از یک دانش آموز در مدرسه  می توانند باعث طی کردن مدارج خوبی شوند .

طراحی و اجرا: طراحی وب نیکو
Top